Hoe herken je stress?

Leer stresssignalen herkennen

We hebben het allemaal druk en iedereen heeft stress. Net alsof het zo hoort. Alsof je niet meetelt als je geen stress ervaart.

Nu is stress an sich geen probleem. Het is juist heel zinvol. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je gevaarlijke situaties kunt ontwijken (al lopend op het zebrapad: ‘die auto rijdt door, spring aan de kant!’). Zo’n tijdelijke verhoging van je stressniveau is geen probleem.

Maar het kan ook teveel zijn. Dat er kleine dingen veranderen, door die stress.

In dit artikel deel ik verschillende signalen met je. Signalen die jouw lichaam geeft om je te vertellen dat het rustiger aan mag. Dat je mag gaan kijken naar je balans tussen je inspanning en ontspanning.

Wat ervaar je bij langdurige stress?

Als je (langdurig) hoog in je stress zit, raak je vaak het gevoel met je lichaam kwijt.

Je voelt steeds minder dat je gestresst bent, dat je teveel hooi op je vork hebt.

De signalen die je lichaam geeft, herken je steeds minder als stress en ondertussen ga jij je steeds minder goed voelen.

Krijg je hoofdpijn? Een paracetamolletje slikken en je kunt weer door.

Eetbuien? Even een beetje strenger voor jezelf zijn, zodat je weer gezond gaat eten. 

Maar die eetbui en hoofdpijn zijn een gevolg van jouw onderliggende stressniveau. Je pakt dus niet de oorzaak aan, wanneer je dit symptoom wilt oplossen.

Wat kan ik voelen als ik stress heb?

Wat kan je doen aan stress?

Dit komt misschien over als het intrappen van een open deur, maar om stress kwijt te raken, zal je écht meer rust moeten nemen.

Noouu, die zag je vast niet aankomen! 

Het is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Als jij een stressvolle baan of onderneming hebt, als jij een gezin hebt dat het nodige van je vraagt, als jij al die ballen in de lucht wilt houden, is het echt niet gemakkelijk om die rust te nemen.

Ik ga dus ook niet van je vragen om alles overhoop te gooien, al je afspraken af te zeggen en in een hutje op de hei te gaan zitten (maar een goed idee is het wel!).

Een eerste stap die je kunt zetten, is het identificeren van de dingen die jou (extra) onrust bezorgen.

Voel je dat het voorzitten van die vergadering je stress bezorgt? Vraag dan iemand van je collega’s of uit je team om hem voor te zitten.

Merk je dat je het even niet trekt om de kinderen naar hun 386 hobby’s te brengen? Kijk dan of ze met een teamgenootje uit de buurt mee kunnen rijden, bijvoorbeeld.

Het zijn maar simpele voorbeelden, maar dit soort veranderingen kunnen er wel zorgen dat de totale last die jij voelt, lichter wordt.

Direct resultaat

Waar je in ieder geval direct resultaat mee behaalt, wanneer je hoog in je stress zit, is iets doen waardoor je zenuwstelsel het signaal krijgt om te ontspannen.

Je vertelt je lichaam dat het zich kan ontspannen, dat het stress los kan laten.

Hoe?

Door in bad of onder de douche te gaan. Het warme water kalmeer je zenuwstelsel.

Door een ademhalingsoefening te doen, waarbij je erop let dat je naar je buik ademt. Deze bijvoorbeeld.

Door een yogapose aan te nemen, zoals de forward fold of de zittende vooroverbuiging (Paschimottanasana).

En dan?

Er is nog veel meer wat je kunt doen. Internet staat vol met tips. Ook op deze website kun je nog meer vinden.

Je kunt eraan werken om stress te voorkomen, door je dagen op een andere manier in te delen. Je gaat dan eigenlijk proactief met stress om.

Maar als je dat stadium momenteel even voorbij bent, is dit artikel misschien geschikter voor jou. Ik help je dan met vier stappen op weg naar meer rust, omdat ik je tijd laat vrijmaken die je aan jezelf kunt spenderen.

Uiteindelijk is het verminderen van stress voor het overgrote deel een ‘inside job’, waarbij je mag gaan kijken naar gewoontes en overtuigingen die jou belemmeren om te ontspannen. Er is geen quick fix, wat mij betreft. Wanneer jij de oorzaak van de stress links laat liggen en je alleen focust op symptoombestrijding, zal het stressgehalte telkens weer stijgen.

Wil je hier hulp bij? 

Ben je er zat van om het alleen te doen? 

Kijk dan eens bij mijn aanbod, dan gaan we kijken hoe ik jou kan helpen de balans weer terug te vinden!