Voorkom stress met deze vier stappen

Voorkomen is beter dan genezen

Zoveel vrouwen die ik spreek, reageren pas op stress op het moment dat ze het ervaren.

Ze doen ontspanningsoefeningen, nemen selfcaremomenten. Super! Daar ben ik natuurlijk helemaal voor!

Maar het kan ook anders. Je kunt je stresslevels managen aan de voorkant, zodat het minder intens voelt en de selfcaremomenten geen stoom afblazen wordt, maar een manier om je batterij in het groen te houden.

Wat mij daarbij helpt, is mijn tijd goed indelen en verdelen. Als ik mijn werk eerder af heb, kan ik namelijk sneller de dingen doen die ik écht leuk vind én houd ik tijd over voor mezelf.

Toch is dan de vraag: hoe doe je dat? Met deze miniguide wil ik je vier manieren geven die jou daarbij helpen. Je kunt deze stappen los van elkaar gebruiken, maar ze versterken elkaar ook zeker!

Stap 1: stel doelen

Als eerste stap is het belangrijk om duidelijk te stellen waar je nu precies aan werkt. Beantwoord hierbij de volgende vragen.

  • Waar werk je naartoe, wat is je doel?
  • Wanneer wil je dat doel behalen?
  • In hoeveel stappen ga je dat verdelen?
  • Reken terug

Houd bij het terugrekenen vooral rekening met een buffer: er kan altijd iets misgaan.

Let op: formuleer actiegericht.

Stap 2: swallow the frog

Uitstellen of procrastineren is een enorme ‘stressgever’. Daarom is het belangrijk dat we dat uitstelgedrag aanpakken. Zodra je dat doet, zal de ‘pijn’ en stress verminderen.

Daarvoor gebruiken we het principe van ‘swallow the frog’ uit het boek ‘Eat That Frog: 21 Great Ways to Stop Procrastinating and Get More Done in Less Time’

In het kort betekent het dat jouw ‘kikker’ de taak is die het meest van je concentratie opslokt, maar ook de taak waar je het meest tegenop kijkt. Het is de taak die je het liefst zou uitstellen, in plaats van er actief aan te werken.

Je kunt de hele dag tegen die dikke kikker aan blijven kijken, maar dan blijft hij jou de hele dag in de weg zitten. Daarom ga je die frog-taak als eerst doen op jouw werkdag. Het is even een vervelend klusje, maar daarna kun je verder werken aan de andere taken die je hebt. Het is daarbij wel belangrijk om de taak volledig af te ronden, voor je met iets anders begint. Want restjes kikker…bah!

Stap 3: minimaliseer afleiding

Hoe meer afleiding er is in de ruimte waar je werkt, des te lastiger is het om je concentratie vast te houden. Zeker wanneer je werkt aan een lastige taak, is het belangrijk om zo weinig mogelijk afleiding te hebben.

Weet je niet goed waar je aan kunt denken? In de miniguide heb ik een paar voorbeelden voor je op een rijtje gezet.

Stap 4: treat yourself

Goed voor jezelf zorgen is ontzettend belangrijk. Als je me een beetje kent, of al hebt rondgeneusd op de site, is je dat vast al opgevallen.

Dus als vierde stap:

Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht. Kies iets uit waar je ontzettend blij en gelukkig van wordt, zodat je werkt met je beloning in gedachten. ‘Als ik straks klaar ben, dan mag ik …’

Nu is het tijd voor actie: GO FOR IT & GET SHIT DONE!

Wil je dit nog eens rustig nalezen in een miniguide? Vraag hem dan hier aan en krijg een kopie in je e-mailbox!

Wanneer je er echt aan toe bent om aan de slag te gaan met stress voorkomen en meer rust ervaren, dan nodig ik je uit om eens te kijken bij mijn aanbod! Je mag ook vrijblijvend een gesprek plannen met me, om te kijken hoe ik jou verder kan helpen.