Op zoek naar meer rust en ontspanning?

In vier stappen naar meer balans

‘Hoe gaat het met je?’

-‘Ja, goed, druk druk druk’

Hoe vaak heb jij dat antwoord al gegeven? Vast vaker dan eens, daarom ben je ongetwijfeld bij dit artikel terechtgekomen.

We vragen zoveel van onszelf, vinden dat we alles moeten kunnen combineren. Ondertussen vergeten we dat onze accu ook moet worden opgeladen, dat we tijd voor onszelf moeten nemen.

In dit artikel geef ik je vier stappen om te werken aan die balans en hoe je meer rust kunt nemen, zodat je die drukte het hoofd kunt bieden.

Stap 1: Bewaak je to-do-list

Je takenlijst voelt eindeloos. Je moet dit nog, je moet dat nog. Zoveel te doen en zo weinig tijd. En gedurende de dag komt er alleen maar meer bij.. Het geeft je een machteloos en overweldigend gevoel: hoe ga je dit ooit allemaal afkrijgen? Dan vanavond maar even doorhalen, of in het weekend even doorzetten..

STOP!

Voordat je een taak aan je to-do-lijst toevoegt, ga je de volgende vraag op drie manieren aan jezelf stellen.

  • Moet ik dit nu doen?

Leg hierbij elke keer de nadruk op een ander woord: MOET – IK – NU.

Stap 2: Verbeter je slaaproutine

Elke batterij moet opgeladen worden, die van je telefoon, je tablet en je laptop. Maar hoe zit het met jouw batterij? Wanneer laad je die op?

 

De beste manier om jouw batterij op te laden, is tijdens je slaap. Maar wat als het zo druk is, dat je ongemerkt steeds later naar bed gaat of juist vroeger opstaat? Dan is het belangrijk om je eens goed af te vragen of dit het begin is van roofbouw: geef jij je lichaam nog genoeg tijd om op te laden? Je kunt je telefoon ook niet de hele dag gebruiken wanneer de batterij op 25% staat aan het begin van de dag.

 

Bepaal daarom voor jezelf eens het minimum aantal uren slaap dat jij per nacht nodig hebt. De aanbevolen slaapduur voor volwassenen is tussen de 7-9 uur, dus op basis daarvan gaan we kijken wat dat voor jouw dagindeling en daarmee ook voor je agenda betekent.

 

Stap 3: Verminder je schermtijd

Deze tip hangt samen met de vorige. Over het algemeen verdoen we tegenwoordig veel van onze tijd met het kijken naar onze telefoon. We appen met vrienden, we scrollen op Instagram en Facebook en/of we kijken kattenfilmpjes op YouTube. Daar is niks mis mee, maar in drukke tijden kun je de tijd die je hieraan besteedt beter minimaliseren.

 

Niet alleen verlaagt het je produciviteit enorm (terwijl je die zo hoog mogelijk wilt hebben in een drukke periode), het is soms zelfs een uitvlucht wanneer je moeite hebt met het omgaan met de stress en de druk. Het werkt per definitie averechts om je takenlijst af te werken.

Daarnaast werkt hersenloos scrollen of Netflixen voor je gevoel ontspannend, maar is het in de praktijk juist een activiteit waarbij je hersenen nog hard aan het werk zijn.

Dubbel nadelig dus: je productiviteit verlaagt én je alertheid neemt juist toe in plaats van af, als je probeert te ontspannen.

Stap 4: Maak zelfzorg belangrijk!

De allerbelangrijkste tip die ik je mee wil geven om jezelf te beschermen in een drukke periode heeft niks te maken met takenlijsten, slapen of schermtijd. Het gaat nu om bewustwording. Je mindset.

You CAN’T pour from an empty cup. Ik herhaal het nog eens: er komt niks uit een leeg kopje. Vertaal hem nu naar jezelf. Als er niks meer in jou zit, als je alles al hebt gegeven, wat valt er dan nog te schenken? Het aller-allerbelangrijkst ben jij. Als jij leeg bent, heeft niemand nog iets aan jou: jijzelf niet, maar ook je familie, vrienden, baas en collega’s niet.

Ervoor zorgen dat er dus weer inhoud in jouw kopje komt, is van het grootste belang om het hoofd te kunnen bieden aan drukke periodes.

Dit artikel is ook als uitgebreidere variant in een miniguide verschenen. Daarin heb ik ook een checklist opgenomen, die je kunt printen en ophangen, zodat je wordt herinnerd aan het belang van goed voor jezelf zorgen. Je kunt hem hier aanvragen:

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Ik hoop het! Je kunt me voor meer gratis tips volgen op Instagram en Facebook.

Zou je meer willen weten over leren ontspannen op een manier die past bij jou? Dan is mijn Route naar Rust iets voor jou! Tijdens de Route naar Rust ga je drie keer met mij in gesprek en krijg je zes weken lang iedere week een opdracht om te ontdekken wat er past bij jou en hoe jij het liefst wilt ontspannen en opladen.